Szko豉 Podstawowa im. Juliusza S這wackiego w Su這wie, ul. Szkolna 6, 56-300 Milicz

Projekty edukacyjne

Projekt „Ekologia”

I semestr zaj耩 w ramach projektu

Zaj璚ia odbywa造 si w I semestrze 2011/2012

Czy nie zabraknie nam wody?

Problem badawczy: Post瘼 i sukces cywilizacyjny osi庵amy kosztem 鈔odowiska naturalnego

Czy wystarczy nam wody?

2 godziny zaj耩 po鈍i璚one by造 tematowi zasob闚 wodnych na Ziemi. Uczniowie w oparciu o materia造 dost瘼ne w Internecie uzupe軟ili kart pracy zamieszczon w zeszycie ucznia. Poniewa same tylko dane liczbowe nie zawsze przemawiaj do ludzkiej wyobra幡i, uczniowie wykonali pokaz, maj帷y na celu lepsze zobrazowanie zasob闚 wodnych na Ziemi.

W trakcie tego samego spotkania uczniowie odszukiwali w Internecie warto軼i HDI dla wybranych pa雟tw. Ponadto uczniowie pos逝guj帷 si mapami zasob闚 w鏚 s這dkich, dost瘼no軼i zasob闚 s這dkowodnych na 鈍iecie i narastaniem niedobor闚 zasob闚 w鏚 s這dkich na 鈍iecie uzupe軟ili kart pracy w zeszycie ucznia. Pomocny okaza si r闚nie atlas geograficzny. Podczas zaj耩 uczniowie przyznali, 瞠 mimo i z Internetu korzystaj codziennie, to nie zawsze znalezenie potrzebnych danych jest 豉twe. Nie wszystkie strony mo積a uzna za wiarygodne 廝鏚這.

Podczas realizacji zagadnie z tego tematu, uczniowie poruszyli r闚ie temat w鏚 podziemnych. Wykonali do鈍iadczenia zgodnie z zamieszczonymi z zeszycie instrukcjami. Dzi瘯i wykonaniu serii pomiar闚 uda這 si okre郵i wsp馧czynnik porowato軼i kilku pr鏏ek piasku o r騜nej 鈔ednicy ziarna oraz pr鏏ki 篤iru. Uczniowie zebrali dane w tabeli i przedstawili wnioski ze swoich do鈍iadcze.

Czy trzeba oszcz璠za wod?

W trakcie ca貫go semetru uczniowie zajmowali si tematem oszcz璠zania wody. Zbierali dane na temat zu篡cia wody w swoich domach oraz w szkole. Zadanie z pozoru proste, przysporzy這 wielu trudno軼i, gdy wymaga這 nie tylko systematyczno軼i w odczytywaniu wynik闚, ale i sporych umiej皻no軼i w ich przeanalizowaniu. Kalkulatory posz造 w ruch. Zebrane dane przedstawiono w postaci wykres闚.

Jak zbada jako嗆 wody?

Problem badawczy: Dzia豉no嗆 cz這wieka wp造wa na zmiany w 鈔odowisku naturalnym

Czy nasze rzeki s czyste?

Zagadnienie wp造wu dzia豉no軼i cz這wieka na 鈔odowisko naturalne zaj窸o istotne miejsce w trakcie zaj耩 w I semestrze. Uczniowie r闚nolegle zajmowali si zagadnieniami czysto軼i rzek oraz wp造wu cz這wieka na 篡cie w wodzie.

W trakcie ca貫go semestru wszystkie grupy dwukrotnie bra造 udzia w zaj璚iach terenowych, kt鏎ych celem by這 okre郵enie jako軼i wody w okolicznych rzekach: Barczy i M造n闚ce.

22.10.2011 uczniowie oceniali stopie atrakcyjno軼i przyrodniczej wybranego odcinka rzeki, poznawali 廝鏚豉 zanieczyszcze w鏚 powierzchniowych. Tematem przewodnim zaj耩 by這 pytanie - "Czy nasze rzeki s czyste?". Podczas zaj耩 uczniowie prowadzili obserwacj brzeg闚 rzeki, oceniali jej atrakcyjno嗆 pod k徠em przyrodniczym, wype軟iali kart obserwacji brzeg闚 rzeki, kart badania doliny rzecznej, wykonali szkic doliny rzeki z zaznaczonymi elementami rzecznymi (mielizna, 豉cha, taras rzeczny, koryto rzeczne, zakole rzeki, miejsce akumulacji rzecznej i erozji rzecznej). Podczas zaj耩 prowadzono r闚nie obserwacje meteorologiczne oraz badanie w豉軼iwo軼i fizykochemicznych wody (zawarto嗆 azotan闚, tlenu, pH wody, przewodnictwo elektrolityczne oraz temperatur powietrza). Nast瘼nie wyci庵n瘭i wnioski i dokonali syntetycznego opisu rzeki, jej brzeg闚 i sposob闚 u篡tkowania terenu w pobli簑 rzeki. Kolejnym etapem zaj耩 by豉 ocena, czy taki stan zagospodarowania rzeki wp造wa na rzek i jej otoczenie. Zaj璚ia zako鎍zy造 si przedstawieniem propozycji zmian maj帷ych na celu popraw zagospodarowanego odcinka rzeki.

Kolejne zaj璚ia terenowe po鈍i璚one temu zagadnieniu, odby造 si miesi帷 p騧niej. Tym razem opr鏂z badania rzeki Barczy i M造n闚ka, badano r闚nie wod w miesjcowym stawie przydomowym. Mimo niekorzystnych warunk闚 atmosferycznych (by這 do嗆 ch這dno), uczniowie bardzo pozytywnie ocenili zaj璚ia, gdy pierwszy raz mieli okazj samodzielnie wykona bardzo du穎 pomiar闚, wykorzystuj帷 w tym celu specjalny sprz皻. Nigdy wcze郾iej nie mieli okazji go u篡wa (opr鏂z kilku uczni闚 zaanga穎wanych w program Globe) i to na tak skal. Uczniowie badali m.in. pH wody, zawarto嗆 azotan闚 (NO3-) i azotyn闚 (NO2-) w wodzie, zawarto嗆 amoniaku (NH4), 瞠laza (Fe), fosforan闚 i twardo嗆 wody. Na podstawie wykonanych pomiar闚 wype軟ili kart pracy w zeszycie ucznia oraz dokonali analizy otrzymanych wynik闚.

Jak cz這wiek wp造wa na 篡cie w wodzie?

Problem badawczy: Dzia豉lno嗆 cz這wieka wp造wa na zmiany w 鈔odowisku naturalnym

Jak stan czysto軼i w鏚 wp造wa na jako嗆 篡cia organizm闚 篡wych?

29.10.2011 uczniowie wzi瘭i udzia w badaniach terenowych prowadzonych na rzece Barycz i M造n闚ka Su這wsko-Radzi康zka.

Uczniowie pobrali pr鏏ki z kilku miejsc na rzece Barycz. Sitko zanurzyli w wodzie, a do dna i poruszali nim w poprzek rzeki przez kilka minut. Nast瘼nie sitko wyp逝kali w wiadrze a zawarto嗆 sitka przenie郵i do miski. Za pomoc lupy okre郵ali nazw organizmu oraz podali klas czysto軼i wody, w jakiej ten organizm wyst瘼uje.

Takie same badania zosta造 wykonane w rzece M造n闚ka. Do鈍iadczenie pokaza這, 瞠 obserwacja organizm闚 wodnych jest wa積 wskaz闚k pomocnicz przy ustalaniu jako軼i p造n帷ej wody. O klasie czysto軼i wody p造n帷ej 鈍iadczy ilo嗆 znalezionych aktualnie zwierz徠 wodnych.

Na podstawie przeprowadzonych bada uczniowie stwierdzili, 瞠 woda w obydwu ciekach wodnych znajduje si na granicy II i III klasy czysto軼i. W drugiej cz窷ci badania uczniowie okre郵ili obecno嗆 ro郵in inwazyjnych nad brzegiem rzeki. W badanych miejscach stwierdzili obecno嗆 szczepu ameryka雟kiego - tu przy brzegu i w odleg這軼i 5 m od brzegu.

16.01.2012 w ramach realizacji tematu „Jak cz這wiek wp造wa na 篡cie w wodzie?” uczniowie zwiedzili stacj oczyszczania 軼iek闚. Podczas wizyty uczniowie wype軟ili kart pracy umieszczon w zeszycie ucznia. Mimo pewnych niedogono軼i (nieprzyjemny zapach) uczniom wyjazd si spodoba, gdy pierwszy raz mieli okazj zwiedzi tego typu obiekt i dowiedzie si wi璚ej na temat jego funkcjonowania oraz pracy zatrudnionych tam ludzi.

Co ma p造wa nie utonie

Problem badawczy: Dzia豉lno嗆 cz這wieka wp造wa na zmianu w 鈔odowisku naturalnym

Przez pierwsze tygodnie I semestru zaj耩 w ramach projektu, uczniowie zajmowali si zagadnieniami zebranymi pod has貫m „Co ma p造wa nie utonie”.

Badamy warunki p造wania cia

Pierwsze zaj璚ia wzbudzi造 du瞠 zainteresowanie w鈔鏚 uczni闚, kt鏎zy bardzo ch皻nie przeprowadzali kolejne eksperymenty, zgodnie z instrukcjami zawartymi w zeszycie ucznia. Wreszcie by豉 okazja do tw鏎czej zabawy, na kt鏎 nie zawsze jest czas na normalnych lekcjach. Uczniowie sami stawiali hipotezy dotycz帷e warunk闚 p造wania cia, wykonali szereg pr鏏 z r騜nymi przedmiotami i notowali wyniki obserwacji. Na koniec ka盥a grupa przedstwi豉 wyniki swoich ekperyment闚.

Na kolejnych zaj璚iach uczniowie starali si odpowiedzie na pytanie "Czy te same przedmioty musz ton望?" W tym celu wykonali kilka esperyment闚, a swoje obserwacje zanotowali w zeszytach. Na tej podstawie opisali czynniki wp造waj帷e na p造wanie przedmiot闚. Po przedstawieniu efekt闚 swojej pracy na forum ca貫j grupy, uczniowie przeszli do realizacji kolejnych zada. Tym razem uczniowie musieli sobie przypomnie z lekcji fizyki kilka wzor闚. Nie mog這 r闚nie zabrakn望 element闚 kr鏊owej nauk, bowiem wzory nale瘸這 przekszta販i.

W kolejnym tygodniu zaj璚ia zdominowane by造 przez zagadnienia zwi您ene z prawem Archimedesa. I tym razem nie oby這 si bez szeregu do鈍iadcze i prostych eksperyment闚. Uczniowie musieli r闚nie przypomnie sobie poj璚ia znane z lekcji fizyki tj. wyporno嗆, 豉downo嗆. Kto nie zna definicji tych poj耩, m鏬 skorzysta z dodatkowych 廝鏚e informacji tj. podeczniki, Internet.

Czy p造wanie cia zale篡 od g瘰to軼i cieczy i co z tego wynika?

Pr鏏 odpowiedzi na kolejne pytanie, uczniowie rozpocz瘭i od przypomnienia wa積ego poj璚ia z fizyki, jakim jest g瘰to嗆 substancji. Pomocne okaza造 si dost瘼ne w Internecie animacje (portal scholaris.pl). Uczniowie bez trudu wykonali niezb璠ne obliczenia i na ich podstawie okre郵ili rodzaj substacji.Zadanie to sprawi這 uczniom du穎 satysfakcji, bowiem poczuli si niczym detektywi z popularnych seriali ameryka雟kich i rozpoznali tajemnicz substancj.

Aby wykonywa pomiary, potrzebne s odpowiednie narz璠zia. Tym razem to uczniowie sami skonstruowali narz璠zie pomiarowe jakim jest areometr, a nast瘼nie go wyskalowali. Uda這 pokona si pewne trudno軼i techniczne i zadanie konstrukcyjne zako鎍zy這 si sukcesem. Za pomoc wykonanego przyrz康u uczniowie wykonali szereg do鈍iadcze i zgromadzone dane przedstawili w postaci wykresu. W trakcie zaj耩 uczniowie nabyli umiej皻no軼i potrzebne do do鈍iadczalnego udowodnienia wp造wu g瘰to軼i cieczy na p造wanie lub toni璚ie zanurzonych w niej cia.

W trakcie kolejnych zaj耩 z tego tematu, uczniowie szukali zwi您ku mi璠zy p造waniem cia a g瘰to軼i cieczy oraz szukali odpowiedzi na pytanie „Czy woda ma zawsze t sam g瘰to嗆 i co z tego wynika?”. Wykonali seri pomiar闚 oraz weryfikowali otrzymane wnioski z poprzednimi do鈍iadczeniami.

Uczniowie kontynuowali badania na tym problemem, tym razem skupiaj帷 swoj uwag na dw鏂h czynnikach, kt鏎e wp造waj na g瘰to嗆 wody: temperaturze i zasoleniu. Zaj璚iom towarzyszy造 spore emocje. Okaza這 si, 瞠 wykonywanie prostych ekperyment闚 przyniosi wiele rado軼i, a szczeg鏊nie wtedy, gdy wynik eksperymentu jest dla uczni闚 trudny do przewidzenia. Chwila napi璚ia w oczekiwaniu na to co si za chwil stanie, udzieli豉 si wielu uczniom. Wszyscy uczniowie znakomicie poradzili sobie z zadaniami. Zaj璚ia zako鎍zy造 si podsumowniem otrzymanych wniosk闚 przez ka盥 z grup.

Podczas zaj耩 listopadowych zwr鏂ono uwag na problemy zwi您ane z katastrofami tankowc闚 oraz awariami platform wiertniczych zlokalizowanych na dnie morskim. Przeprowadzono dwa do鈍iadczenia maj帷e na celu badanie wp造wu ropy naftowej rozlanej na morzy na 篡cie fauny. Drugie do鈍iadczenie ukazywa這 trudno嗆 w oczyszeniu wody z ropy naftowej. Uczniowie wypr鏏owali r騜ne materia造 do oczyszczania wody oraz okre郵ali ich skuteczno嗆. Podczas zaj耩 uczniowie lokalizowali na mapie 鈍iata platformy wiertnicze oraz trasy wa積iejszych morskich szlak闚 transportowych, kt鏎ymi przewozi si rop naftow. Okre郵ali r闚nie obszary potencjalnych zagro瞠 zanieczyszczeniami ropy naftowej. Na zako鎍zenie zaj耩 wyszukali przyk豉dy katastrof ekologicznych, wywo豉nych awari na platformie wiertniczej lub tankowacach.

Nast瘼nym analizowanym tematem by這 nap璚ie powierzchniowe. Uczniowie wykonali zgodnie z zamieszczon instrukcj do鈍iadczenia i ich rezultaty przedstawili na forum grupy. Uczniowie odnie郵i si r闚nie do swoich codzinnych do鈍iadcze np. z domu. Na nast瘼nych zaj璚iach uczniowie sprawdzali w jaki spos鏏 detergenty wp造waj na napi璚ie powierzchniowe i jaki jest ich wp造w na ro郵iny.

Zobacz stron projektu „Ekologia”

Do g鏎y





Dla rodzic闚

moodle
Muzeum drzewa

Regionalne Projekty Badawcze

Linki

Narodowy Memoria M這dzie篡

Projekt pomnika