Szko豉 Podstawowa im. Juliusza S這wackiego w Su這wie, ul. Szkolna 6, 56-300 Milicz

Projekty edukacyjne

Projekt „Ekologia”

III semestr zaj耩 w ramach projektu

砰wio „Powietrze”

W I semestrze 2012/2013, czyli w III semestrze zaj耩 w ramach Projektu, prowadzone by造 zaj璚ia nt. 字odowiskowi dywersanci - ha豉s, od鏎 i nadmierne o鈍ietlenie. Uczniowie podzielili si na grupy i przyj瘭i wybrane przez siebie zadania. Zapoznali si z zasadami przeprowadzenia ankiety, przeprowadzili ankiety Wp造w ha豉su, odoru i nadmiernego nocnego o鈍ietlenia na jako嗆 篡cia w mojej miejscowo軼i, wykonali diagramy, wykresy. Przeanalizowali model ucha ludzkiego, dokonali opisu modelu ucha. Zdefiniowali poj璚ie d德i瘯u, podali jednostki nat篹enia d德i瘯u. Zapoznali si z definicj ha豉su, wyszukali progi szkodliwo軼i. Wykonali pomiary nat篹enia d德i瘯u za pomoc sonometru dla r騜nych 廝鏚e.

Wytypowali 10 miejsc wewn徠rz i na zewn徠rz budynku a tak瞠 na terenie ulic Su這wa do pomiar闚 akustycznych. Sporz康zili raport oraz plakaty dotycz帷e klimatu akustycznego w szkole. Przedstawili ca貫j spo貫czno軼i szkolnej.

„Czy 鈍iat這 mo瞠 by uci捫liwe? ”

Uczniowie obejrzeli prezentacj multimedialn nt. „Sztucznego 鈍iat豉 oraz sposob闚 ochrony ciemnego nieba”. Poznali r騜ne typy lamp ulicznych, kt鏎e powinny by montowane w spos鏏 umo磧iwiaj帷y obserwacj ciemnego nieba. Wykonali plakat dotycz帷y ochronie ciemnego nieba. Podczas zaj耩 uczniowie wykonali szereg pomiar闚 nat篹enia 鈍iat豉 za pomoc luksomierza. Dodatkowo przeprowadzono pomiary nat篹enia 鈍iat豉 w tradycyjnej 瘸r闚ce oraz w 瘸r闚ce energooszcz璠nej, przeliczono stosunek nat篹enia 鈍iat豉 do mocy ka盥ej 瘸r闚ki.

Podczas kolejnych zaj耩 przypomniano zagadnienia zwi您ane z pogod i klimatem (sk豉dniki, sprz皻 pomiarowy, jednostki) korzystaj帷 z r騜nych stron www, wykonali tabele por闚nawcz na ca造 tydzie, na kt鏎ej zanotowali informacje dotycz帷e r騜nych prognoz pogody (obserwacja tygodniowa). Poza zaj璚iami szkolnymi uczniowie wyszukiwali porzekade ludowych i przys堯w dotycz帷ych pogody takich, kt鏎e b璠zie mo積a zweryfikowa na podstawie obserwacji pogody. Wykorzystano karty pracy P. 7.1.1.

Uczniowie realizowali projekty: „Pogoda w naszym 篡ciu” oraz „Zanieczyszczenia powietrza liczy si tylko dawka?”. W ramach pierwszego projektu uczniowie poznali poj璚ia zwi您ane z meteorologi i synoptyk, metodyk wykonywania pomiar闚 i obserwacji meteorologicznych, prognozowali pogod i analizowali r騜ne prognozy. Por闚nywali oficjalne prognozy z rzeczywist pogod (tygodniowe obserwacje pogody). Uczniowie zapoznali si z interpolacja mapy (izotermy) oraz z zasadami odczytywania map pogody. Wyszukiwali w r騜nych 廝鏚豉ch informacji, porzekade i przys堯w ludowych, kt鏎e wskazywa造by na prognoz pogody (przys這wia miesi璚zne, p鏎 roku, zachowanie si zwierz徠 i ro郵in). Wykonali plakaty, kalendarz przys堯w i porzekade pogodowych. Na podstawie materia堯w 廝鏚這wych i swoich obserwacji opracowali jaki wp造w na samopoczucie i zdrowie cz這wieka maj parametry meteorologiczne. Poznali wska幡iki biometeorologiczne i jak si je oblicza. Przygotowali ankiet Meteoropaci s w鈔鏚 nas i przeprowadzili sonda uliczny. Wyniki pos逝篡造 do przygotowania prezentacji multimedialnej. W ramach drugiego projektu uczniowie zajmowali si zagadnieniami dotycz帷ymi zanieczyszczeniom 鈍ietlnym, ich 廝鏚這m oraz wp造wu na ograniczenie obserwacji nocnego nieba. Przedstawiono sposoby ograniczenia szkodliwego o鈍ietlenia (rodzaje lamp ulicznych) oraz innych sposob闚 ochrony ciemnego nieba w Polsce. Wykonano pomiary o鈍ietlenia r騜nych pomieszcze szkolnych za pomoc luxomierza oraz por闚nano nat篹enie o鈍ietlenia z tradycyjnej 瘸r闚ki oraz 瘸r闚ki energooszcz璠nej (okre郵enia nat篹enia 鈍ietlnego w przeliczeniu na jednostk mocy w obu 瘸r闚kach). Wyniki bada przedstawione zosta造 w postaci plakatu. Na dzie dzisiejszy (ze wzgl璠u na warunki pogodowe) nie przeprowadzono obserwacji nocnego nieba (teleskop). Ka盥orazowo praca uczni闚 ko鎍zy豉 si przedstawieniem wynik闚 i wniosk闚. Wykonane plakaty stanowi galeri osi庵ni耩 uczni闚 w ramach projektu Ekologia na korytarzu szkolnym.





Dla rodzic闚

moodle
Muzeum drzewa

Regionalne Projekty Badawcze

Linki

Narodowy Memoria M這dzie篡

Projekt pomnika